https://eutils.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/eutils/efetch.fcgi?db=pubmed&id=32733782&retmode=xml&tool=Litmetric&email=readroberts32@gmail.com&api_key=61f08fa0b96a73de8c900d749fcb997acc09 3273378220240329
2196-5226152020GMS hygiene and infection controlGMS Hyg Infect ControlSeroprevalence of COVID-19 antibodies in the cleaning and oncological staff of a municipal clinic.Doc18Doc18Doc1810.3205/dgkh000353Aim: To prevent shedding of the novel COVID-19 virus in hospitals, strict hygiene measures and surveillance of the staff and patients is mandatory. Studying the available literature, we assumed that monitoring of the cleaning staff may sometimes be a "blind spot" in surveillance. Although the cleaning personnel is not entrusted with the medical and nursing care of patients, the extent of patient contacts in this group may be comparable to medical personnel and even increase in times of a visit ban in many hospitals. The aim of this study was to investigate the prevalence of COVID-19 infections already undergone in this group. Methods: Antibody titers (IgA and IgG) against COVID-19 were measured in the cleaning staff from June 15th to 30th, 2020 in our clinic. Antibodies against COVID-19 were determined using ELISA (EUROIMMUN™, PerkinElmer, Inc. Company). For purposes of comparison, the same procedure was performed in the staff of the oncology ward, who were regarded as an important group due to their high-risk patients. Results: During the study period, 45 members of the cleaning staff and 20 members of the oncology ward were tested. Significantly elevated IgA antibody titers were detected in 1 person in the first group and in 1 person in the second group. Significantly elevated IgG antibody titers were not detected in the first group and in 1 person of the second group. In case of positive or indeterminate testing, swabs for direct virus detection were taken, but were negative in all cases. Conclusion: The prevalence of already undergone infections in both groups is low, as to be expected due to the still low incidence of COVID-19 infections in the German federal state of Thuringia. However, the presence of such antibodies in the cleaning personnel demonstrates the need for equally strict surveillance in this group.Copyright © 2020 Epstude et al.EpstudeJörgJDepartment of Hospital Hygiene, Thuringia Clinic "Georgius Agricola", Saalfeld/Saale, Germany.HarschIgor AlexanderIADepartment of Internal Medicine II, Thuringia Clinic "Georgius Agricola", Saalfeld/Saale, Germany.engJournal Article20200723
GermanyGMS Hyg Infect Control1016095192196-5226Einleitung: Um die Verbreitung des neuartigen COVID-19-Virus in Krankenhäusern zu verhindern, sind strenge Hygienemaßnahmen und die Überwachung des Personals und der Patienten obligatorisch. Nach Sichtung der verfügbaren Literatur entsteht der Eindruck, dass die Überwachung des Reinigungspersonals manchmal ein „blinder Fleck“ bei der Überwachung ist. Obwohl das Reinigungspersonal nicht mit der medizinischen und pflegerischen Versorgung der Patienten betraut ist, kann das Ausmaß der Patientenkontakte in dieser Gruppe mit denen der Pflege vergleichbar sein und in Zeiten eines Besuchsverbots in vielen Krankenhäusern sogar zunehmen. Ziel dieser Studie war es, die Prävalenz bereits überstandener COVID-19-Infektionen in dieser Gruppe zu untersuchen.Methoden: Die Antikörpertiter (IgA und IgG) gegen COVID-19 wurden beim Raumpflegepersonal vom 15. bis 30. Juni 2020 in unserer Klinik bestimmt. Die Antikörperbestimmung gegen COVID-19 wurde mit einem ELISA (EUROIMMUNTM, PerkinElmer, Inc. Company) durchgeführt. Zu Vergleichszwecken wurde bei den Mitarbeitern der Onkologiestation das gleiche Procedere vorgenommen, da wir diese Mitarbeiter aufgrund ihrer Hochrisikopatienten als ebenfalls für eine Überwachung wichtige Gruppe betrachteten.Ergebnisse: Während des Studienzeitraums wurden 45 Mitarbeiter des Raumpflegepersonals und 20 Mitglieder der Onkologiestation getestet. Signifikant erhöhte IgA-Antikörpertiter wurden in beiden Gruppen bei je 1 Person nachgewiesen. Signifikant erhöhte IgG-Antikörpertiter wurden in der ersten Gruppe nicht und in der zweiten Gruppe bei 1 Person nachgewiesen. Bei positiven und grenzwertigen Tests wurden Abstriche für einen direkten Virusnachweis entnommen, die jedoch in allen Fällen negativ waren.Diskussion: Die Prävalenz bereits durchgemachter Infektionen ist in beiden Gruppen gering, was aufgrund der noch geringen Inzidenz von COVID-19-Infektionen im Bundesland Thüringen zu erwarten war. Das Vorhandensein solcher Antikörper beim Raumpflegepersonal zeigt jedoch, dass auch in dieser Gruppe eine strikte Überwachung sinnvoll ist.Copyright © 2020 Epstude et al.COVID-19SARS-CoV-2antibodiescancercleaning personnelcleaning staffhospital hygieneoncologyserologyThe authors declare that they have no competing interests.
2020816020208160202081612020723epublish32733782PMC737697210.3205/dgkh000353dgkh000353Korth J, Wilde B, Dolff S, Anastasiou OE, Krawczyk A, Jahn M, Cordes S, Ross B, Esser S, Lindemann M, Kribben A, Dittmer U, Witzke O, Herrmann A. SARS-CoV-2-specific antibody detection in healthcare workers in Germany with direct contact to COVID-19 patients. J Clin Virol. 2020 Jul;128:104437. doi: 10.1016/j.jcv.2020.104437.10.1016/j.jcv.2020.104437PMC721942532434708Brandstetter S, Roth S, Harner S, Buntrock-Döpke H, Toncheva AA, Borchers N, Gruber R, Ambrosch A, Kabesch M. Symptoms and immunoglobulin development in hospital staff exposed to a SARS-CoV-2 outbreak. Pediatr Allergy Immunol. 2020 May; doi: 10.1111/pai.13278.10.1111/pai.1327832413201Du RH, Liang LR, Yang CQ, Wang W, Cao TZ, Li M, Guo GY, Du J, Zheng CL, Zhu Q, Hu M, Li XY, Peng P, Shi HZ. Predictors of mortality for patients with COVID-19 pneumonia caused by SARS-CoV-2: a prospective cohort study. Eur Respir J. 2020 May 7;55(5):2000524. doi: 10.1183/13993003.00524-2020.10.1183/13993003.00524-2020PMC714425732269088Tian W, Jiang W, Yao J, Nicholson CJ, Li RH, Sigurslid HH, Wooster L, Rotter JI, Guo X, Malhotra R. Predictors of mortality in hospitalized COVID-19 patients: A systematic review and meta-analysis. J Med Virol. 2020 May; doi: 10.1002/jmv.26050.10.1002/jmv.26050PMC728066632441789Liang W, Guan W, Chen R, Wang W, Li J, Xu K, Li C, Ai Q, Lu W, Liang H, Li S, He J. Cancer patients in SARS-CoV-2 infection: a nationwide analysis in China. Lancet Oncol. 2020 Mar;21(3):335–337. doi: 10.1016/S1470-2045.10.1016/S1470-2045PMC715900032066541Gambardella C, Pagliuca R, Pomilla G, Gambardella A. COVID-19 risk contagion: Organization and procedures in a South Italy geriatric oncology ward. J Geriatr Oncol. 2020 doi: 10.1016/j.jgo.2020.05.008.10.1016/j.jgo.2020.05.008PMC724297432467027Wang Z, Wang J, He J. Active and Effective Measures for the Care of Patients With Cancer During the COVID-19 Spread in China. JAMA Oncol. 2020;6(5):631–632. doi: 10.1001/jamaoncol.2020.1198.10.1001/jamaoncol.2020.119832236504European Society for Medical Oncology (ESMO) COVID-19 and Cancer. COVID-19: Supporting oncology professionals. [accessed 2020 Jul 5]. Available from: https://www.esmo.org/covid-19-and-cancer/supporting-oncology-professionals.Alvarez-Moreno CA, Rodríguez-Morales AJ. Testing Dilemmas: Post negative, positive SARS-CoV-2 RT-PCR – is it a reinfection? Travel Med Infect Dis. 2020 May-Jun;35:101743. doi: 10.1016/j.tmaid.2020.101743.10.1016/j.tmaid.2020.101743PMC722872832416153Tang YW, Schmitz JE, Persing DH, Stratton CW. Laboratory Diagnosis of COVID-19: Current Issues and Challenges. J Clin Microbiol. 2020 May 26;58(6):e00512–e00520. doi: 10.1128/JCM.00512-20.10.1128/JCM.00512-20PMC726938332245835Xiang F, Wang X, He X, Peng Z, Yang B, Zhang J, Zhou Q, Ye H, Ma Y, Li H, Wei X, Cai P, Ma WL. Antibody Detection and Dynamic Characteristics in Patients with COVID-19. Clin Infect Dis. 2020 Apr;:ciaa461. doi: 10.1093/cid/ciaa461.10.1093/cid/ciaa461PMC718814632306047COVID-19: Fallzahlen in Deutschland und weltweit. [accessed 2020 Jul 3]. Available from: https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Fallzahlen.html.Sun B, Feng Y, Mo X, Zheng P, Wang Q, Li P, Peng P, Liu X, Chen Z, Huang H, Zhang F, Luo W, Niu X, Hu P, Wang L, Peng H, Huang Z, Feng L, Li F, Zhang F, Li F, Zhong N, Chen L. Kinetics of SARS-CoV-2 specific IgM and IgG responses in COVID-19 patients. Emerg Microbes Infect. 2020 Dec;9(1):940–948. doi: 10.1080/22221751.2020.1762515.10.1080/22221751.2020.1762515PMC727317532357808Melgaço JG, Azamor T, Ano Bom APD. Protective immunity after COVID-19 has been questioned: What can we do without SARS-CoV-2-IgG detection? Cell Immunol. 2020 Jul;353:104114. doi: 10.1016/j.cellimm.2020.104114.10.1016/j.cellimm.2020.104114PMC718781332361409Streeck H, Schulte B, Kummerer BM, Richter E, Holler T, Fuhrmann C, Bartok E, Dolscheid R, Berger M, Wessendorf L, Eschbach-Bludau M, Kellings A, Schweaiger A, Coenen M, Hoffmann P, Stoffel-Wagner B, Nothen MM, Eis-Hubinger AM, Exner M, Schmithausen RM, Schmid M, Hartmann G. Infection fatality rate of SARS-CoV-2 infection in a German community with a super-spreading event [Preprint] [accessed 2020 Jul 5];medRxiv. 2020 Jun 2; doi: 10.1101/2020.05.04.20090076.10.1101/2020.05.04.20090076PMC767205933203887Behörde für Gesundheit und Verbraucherschutz. Corona: UKE-Studie im Auftrag der Gesundheitsbehörde. Jun 9, 2020. [accessed 2020 Jul 5]. Available from: https://www.hamburg.de/coronavirus/13950968/2020-06-09-uke-studie-antikoerper.